Els que ja portem uns anys treballant el tema de Sistemes de Gestió, sabem que la pròpia filosofia dels sistemes basats amb la recerca de la millora continua porta a que periòdicament es facin revisions, incorporant aspectes i donant nous enfocaments que permetin una millor efectivitat del Sistema.
Un cop dut a termini la revisió de la norma de Gestió de la Qualitat, “pilar fonamental” de les normes, amb la versió UNE-EN ISO 9001:2008, de vigència novembre del 2008, el canvi i l’adequació de les organitzacions a aquesta nova revisió va suposar un període “efectiu” de transició de uns dos anys. A partir de llavors, les entitats de normalització han estat treballant en la revisió de algunes de les normes relacionades, en àmbits específics, com:
Àmbit |
Norma en vigor |
Data de vigència |
Substitueix a |
Certificació sistemes |
UNE-EN ISO/IEC 17021:2011 |
2011-05-25 |
UNE-EN ISO/IEC 17021:2006 |
Auditories de Sistemes |
UNE-EN ISO 19011:2012 |
2012-03-14 |
UNE-EN ISO 19011:2002 |
Sector farmacèutic |
UNE-EN ISO 15378:2012 |
2012-03-21 |
UNE-EN ISO 15378:2008 |
Sector mèdic |
UNE-EN ISO 13485:2012 |
2012-05-23 |
UNE-EN ISO 13485:2004 |
Entitats d’inspecció |
UNE-EN ISO/IEC 17020:2012 |
2012-06-06 |
UNE-EN ISO/IEC 17020:2004 |
El treball continua i, quan un espera que aquesta dinàmica es dui a termini en altres camps com el Medi ambient, per exemple, resulta que comencen a sorgir les primeres veus de que els treballs sobre la versió ISO 9001 del 2015 ja han començat. Es cert que es va mantenint la periodicitat de les revisions establerta en el seu dia de 6-8 anys, però també ho és que les necessitats específiques d’algunes activitats i sectors a portar a dissenyar un cada cop més extens embrancat de normes de Sistemes de Gestió de Qualitat. Mentre que la revisió de la ISO del 2000 a la del 2008 va introduir canvis estructuralment avançats amb millores en gestió empresarial ….. possiblement hauríem de tancar el període de revisions en la resta de normes de sistema de gestió i avaluar les experiències en la seva implantació abans de plantejar modificar el “tronc” del que formen part.
De totes formes, donada la situació, les organitzacions que necessiten i volen disposar d’una eina que els ajudi a la millora de la seva gestió empresarial, haurien de avaluar aquests canvis recents, analitzant com donen compliment actualment als requisits i planifiquin els ajustos pertinents per controlar el seu procés d’adequació. Les revisions són, si més no, un intent de clarificar aspectes i de potenciar d’altres, basat en el cúmul d’aportacions de organitzacions de totes les grandàries, sectors i de la globalització comercial.