Com ja us plantejava en la notícia “Recursos Energètics: el futur.“, la Directiva 2012/27/UE sobre Eficiència Energètica, en vigor des de desembre de 2012, exigeix als estats membres de la UE que estableixin objectius indicatius nacionals d’eficiència energètica per al 2020, basats en el consum d’energia primari o final, i es disposen normes vinculants per als usuaris finals i els proveïdors d’energia.
Dels diferents requisits mínims més estrictes que queden sota responsabilitat de cadascun dels estats membres, volem comentar en aquesta nota l’obligació de les grans empreses a realitzar Auditories Energètiques periòdiques que s’han d’efectuar com a mínim cada quatre anys, amb l’excepció de les empreses que disposin de sistemes energètics i mediambientals certificats, i comunicades a l’administració. La primera Auditoria Energètica s’ha de presentar abans del 5 desembre 2015.
El sorprenent del cas és que, a data d’aquest article, només en queden dos països de la UE que encara no han traslladat l’article 8 de la esmenada Directiva i que estableix aquesta responsabilitat, que són Espanya i Grècia. Al nostre país s’esperava disposar ja de les directrius de cada a març, però la legislació s’està retardant. Així, no sabem quines característiques ha de tenir l’empresa per considerar gran empresa, que informació ha de documentar-se en l’auditoria i, el perfil i capacitació del personal autoritzat per fer-les.
Per contra a Espanya s’ha publicat, entre altres documents, el RD Llei 8/2014 estableix en el seu article 80 com Infracció molt greu, la no realització de l’auditoria energètica en el termini legal o reglamentàriament establert i imposa sancions econòmiques entre 6M i 60M € (les més quantioses de tota la Unió Europea).
Com es pot deduir fàcilment, els “tempos” per complir tots els requisits són tècnicament impossibles, si a més, s’han de comunicar els resultats a l’administració per aquestes dates. Difícilment podrem disposar d’un equip acreditat suficient ia punt, per cobrir totes les auditories preliminars previstes. Altres formules referent a la qualificació del personal tècnic que reduirien el “temps d’arrencada” són dubtosos. I si no, només podem fer esmena dels resultats de la Certificació Energètica d’Edificis (Directiva 2010/31/UE), que ha portat a una ingent quantitat d’informació, difícilment transcrivible a l’Auditoria Energètica ara exigida.
Només les empreses amb certificació ISO50001, o ISO 14001 i / o EMAS III (+ Auditoria Energètica completa d’edificis, processos i transport) podran eximir-se de realitzar aquesta Auditoria Energètica Inicial, però moltes són les que realitzen el control exclusivament de les factures de consum; no realitzen mesures “in-situ”.
La situació per aquestes empreses es planteja complicada i de difícil solució. Només cal, doncs, avançar-se als esdeveniments preparant la informació que permeti donar respostes al que seria aquesta auditoria energètica i estar alerta a la legislació que es publiqui en els pròxims dies.